flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Зміни в законодавстві щодо Закону України «Про доступ до публічної інформації»

26 січня 2016, 09:45

 Звернення громадян до органів держави з питань забезпечення законності є їхнім конституційним правом. Воно закріплюється у ст. 40 Конституції України, яка наголошує, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, що зобов’язані розглянути звернення і дати обгрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Розвиткові конституційних положень сприяє низка нормативних актів, які регламентують ці питання: Закон України «Про звернення громадян», «Інструкція з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від сфери власності, в засобах масової інформації», Закон України «Про інформацію» та Закон України «Про доступ до публічної інформації».

Майже всі законодавчі акти останнього часу містять норми, що передбачають питання звернення громадян до органів державної влади.

Водночас варто зазначати, що до Закону України «Про звернення громадян» у 2015 році змін внесено не було.

Натомість значного реформування зазнало законодавство у частині надання публічної інформації. Зміни були внесені у низку законів, що дозволило розширити доступ громадян до публічної інформації.

Законом України від 09.04.2015 № 316-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» внесено ряд змін та доповнень до законодавства, яке регулює доступ до публічної інформації.

Так, відтепер Закон України «Про доступ до публічної інформації» поряд із принципом прозорості та відкритості діяльності суб’єктом владних повноважень встановлює принцип вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених ним.

Крім того, доступ до публічної інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації на єдиному державному веб-порталі відкритих даних.

Одночасно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» доповнено статтю 10-1, яка дає визначення публічної інформації у формі відкритих даних.

Таким чином, публічна інформація у формі відкритих даних – це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.

Розпорядники інформації зобов’язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.

Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення.

Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, публічну інформацію, у тому числі у формі відкритих даних, у комерційних цілях у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, з обов’язковим посиланням на джерело отримання такої інформації.

Публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов:

1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;

2) фізичні особи (суб’єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України “Про захист персональних даних”;

3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом;

4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом.

Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність оновлення їх визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов’язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачений законом.

Створення та забезпечення функціонування єдиного державного веб-порталу відкритих даних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері електронного урядування.

Керуючись зазначеним вище, варто зауважити, що зміни, прийняті у 2015 році, зменшили обсяг інформації з обмеженим доступом, що, у свою чергу, призвело до збільшення інформації, необхідної для реалізації прав, свобод і законних інтересів громадян.

Зміни до Закону України «Про доступ до публічної інформації», які вводять в Україні поняття відкритих даних, суттєво спрощують можливість отримання інформації. Інформацію, яку раніше можна було отримати лише за запитом на доступ до публічної інформації, а часом ще й за окрему плату у зв’язку з масивністю цих даних, стало можливим отримувати на єдиному державниому веб-порталі відкритих даних.

Особливістю зазначених вище змін є те, що органи влади стали більш відкритими для громадян та прозорими у своїй діяльності, що значно зменшує можливість зловживань і порушень.

Ці нововведення сприяють державним службовцям якісно і ефективно забезпечувати право громадян на доступ до публічної інформації.

 

                                                                  Інформує прес-секретар суду